Фасадні риштування Layher: поширені запитання та відповіді

Вебінар про фасадне риштування – це те, що викликало багато запитань і розвинуло ще більше цікавих тем. Чудова активність глядачів! Дякуємо усім за участь і поштовх до дискусії. Ви зробили цю зустріч живою і справді корисною!

Наш інженер-спеціаліст Валерія взялася чітко, а головне фахово відповісти на частину запитань, які поставили наші учасники. Адже відповісти на них під час ефіру ми просто фізично не мали змоги.

Цікавить, якщо частина будинку буде з риштування, а на частині об’єкта працюватиме промисловий альпініст, як встановити риштування? Додаткові страховки під мотузки для промальпа є?

💬

Так, можна поєднувати роботи з риштувань і методи промислового альпінізму. Головне – правильно організувати процес: зони, де працюють альпіністи, і зони, де працюють монтажники на риштуванні, повинні бути чітко розділені, щоб виключити перехрещення потоків робіт і ризик падіння інструментів на людей знизу.

Для промислових альпіністів, як правило, вимагається використання двох незалежних систем страховки – робочої та страхувальної мотузки. Основні анкерні точки доцільно передбачати в конструкціях будівлі – на даху або закладних елементах. Елементи риштування Layher у деяких випадках також можуть застосовуватись як додаткові анкерні точки, але лише після підтвердження їх допустимого навантаження та відповідності вимогам стандарту EN 795.

І тут є важливий момент: якщо риштування Layher планується використати як анкер для страховки промальпа, конструкція повинна бути перевірена інженерами Layher і розрахована на додаткове навантаження. Адже опорна реакція на анкер очевидно зростає, і це обов’язково потрібно враховувати при анкеруванні риштувань до будівлі.

Ну і, звісно, необхідний чіткий графік: не допускається одночасна робота альпіністів безпосередньо над робітниками на риштуванні. Весь процес координується відповідальним за безпечне виконання робіт на висоті.

Які безпекові системи у вас вказано?

Базові елементи безпеки в системах риштувань Layher – це, насамперед, огородження висотою мінімум один метр, які встановлюються по всьому периметру. Обов’язково використовувати борти, що запобігають падінню інструментів або матеріалів, які можуть лежати на настилах. Ще один важливий елемент – так звані cover gaps, тобто перекриття зазорів між настилами, щоб виключити ризик спотикання чи випадкового падіння дрібних предметів. У комплексі ці рішення є стандартом і повинні застосовуватися на всіх риштуваннях.

Якщо говорити про додаткові елементи безпеки, то у Layher є спеціальні системи огороджень для робіт на висоті, а також системи тимчасових дахів Keder. Їх теж можна віднести до засобів безпеки, адже вони не тільки захищають робітників від опадів, а й роблять умови роботи більш стабільними та передбачуваними, а значить – безпечнішими.

Чи існує проліт більше 7 м?

💬

Досить часто нас запитують, чи існують прольоти більше ніж 7 метрів. Якщо ми говоримо про стандартні фасадні рішення Layher, то базовий заводський проліт несучих елементів – таких як Lattice Beam, Flex Beam або Twix Beam – дійсно складає 6-7 метрів.

Але сила Layher у гнучкості інженерних рішень. Завдяки комбінуванню систем SpeedyScaf та Allround ми можемо значно збільшувати прольоти – у два чи навіть три рази. Один із найпростіших способів – це використання монтажних стиків для з’єднання lattice beam з прольотами 4+5 метрів чи 5+6 метрів. Проте в таких випадках завжди потрібно враховувати навантаження на сам проліт та на монтажний стик.

Ще один варіант – це використання діагональних підсилених систем у поєднанні з lattice beam. Таких інженерних кейсів у нас дуже багато.

Я завжди наводжу приклад одного з найбільш показових проектів – готель Panorama у Вільнюсі. Стояло завдання не закривати фасад, оскільки готель має панорамні вікна і це важливо для комфорту гостей. Ми застосували комбінацію Allround, TG 60 та FW-системи, що дозволило реалізувати нестандартні прольоти і водночас зберегти естетику фасаду.

Але, як часто кажуть у нашій сфері, краще один раз побачити, ніж багато про це говорити.

А як складаються рамні риштування в контейнер? Контейнер можна ставити один на одиний?

💬

Що стосується логістики, рамні риштування дуже зручно складати в морські контейнери. Вертикальні рами ставляться в пакети, які формуються по висоті контейнера, горизонтальні та діагональні зв’язки укладаються паралельно стінкам, настили – штабелями з урахуванням допустимого навантаження на підлогу. Таким чином усі елементи максимально компактно заповнюють контейнер, а монтажні пакети легко діставати без перевантаження.

Окремо хочу відзначити, що наші конструкції завжди транспортуються відповідно до матеріал-листів. Це дозволяє оптимізувати завантаження транспорту і не возити зайвий матеріал, що в результаті забезпечує економію логістики.

Що важливо – стандартні морські контейнери вже сертифіковані на можливість штабелювання. Тобто, один контейнер можна ставити на інший, але тільки за умови, що:

  • це морський контейнер заводського виконання,
  • він у справному технічному стані,
  • штабелювання виконується з використанням штатних кутових замків (twistlocks),
  • враховується допустима вантажопідйомність (стандартно контейнер витримує 6-8 одиниць зверху).

Якщо всі ці умови витримані, то рамні риштування можна складати й перевозити в морських контейнерах, при цьому транспортування відбувається максимально ефективно і без перевезення надлишкових матеріалів.

Я завжди наводжу приклад одного з найбільш показових проектів – готель Panorama у Вільнюсі. Стояло завдання не закривати фасад, оскільки готель має панорамні вікна і це важливо для комфорту гостей. Ми застосували комбінацію Allround, TG 60 та FW-системи, що дозволило реалізувати нестандартні прольоти і водночас зберегти естетику фасаду.

Але, як часто кажуть у нашій сфері, краще один раз побачити, ніж багато про це говорити.

У якому порядку потрібно збирати діагоналі – шахматним порядком?

💬

Що стосується порядку встановлення діагоналей у риштуваннях, тут важливо розуміти конструктивну схему самої системи. Згідно з технічними вимогами Layher, діагоналі повинні встановлюватися кожен п’ятий крок по висоті.

Діагональ – один із найважливіших елементів жорсткості конструкції риштувань. Тому точний порядок установки може варіюватися залежно від конкретного проєкту, але завжди має бути достатньо діагоналей для забезпечення стабільності всієї системи.

Неможна сказати, що шаховий порядок не допускається, але ми все-таки рекомендуємо або закривати діагоналі на п’ять прольотів у вигляді зигзагу, або все ж встановлювати діагоналі кожен п’ятий крок. Такий підхід забезпечує оптимальну жорсткість конструкції і безпеку під час роботи.

Які обходи консолями для балконів, дашків, виступів?

💬

У практиці фасадного будівництва виступаючі елементи – балкони, під’їзди, дашки – це абсолютно типове завдання. У Layher є низка рішень, які дозволяють грамотно обходити такі перешкоди.

По-перше, саму конструкцію риштувань можна спроєктувати так, щоб обходити виступаючі частини, наприклад, у вигляді так званої П-форми.

По-друге, у нас є широкий вибір консолей із вильотом від 0,39 м до 1,09 м. Вони дають змогу без проблем перекривати виступаючі елементи й водночас зберігати робочу зону зручною та безпечною.

Крім того, за потреби можна застосувати системи Lattice Beam, які дозволяють будувати прольотні конструкції, тим самим обходячи більші перешкоди або створюючи вільний простір під ними.

У якій послідовності ставляться драбинки на поверхи на рештувані?

💬

Послідовність встановлення драбин на поверхи риштувань, по суті, не відрізняється від монтажу настилів. Сходинки інтегровані безпосередньо у настили з люками ще на заводському етапі, хоча за потреби вони, звісно, знімаються. Це зроблено для зручності монтажу та ефективної роботи на об’єкті.

Водночас існують європейські норми, які регламентують кількість драбин по довжині риштувань. Це напряму пов’язано з вимогами до евакуації. Як правило, драбини передбачаються кожні 20-40 метрів уздовж фасаду.

Яка максимальна висота збирання конструкції?

💬

Якщо говорити про максимальну висоту збирання конструкцій, то, по суті, обмежень немає. Риштування можна монтувати на будь-яку висоту, усе залежить від конструктивних рішень і розрахунків.

Для нас абсолютно не рідкість виконувати збірки вище 100 метрів на промислових об’єктах. Інша справа, що для таких конструкцій потрібні більш детальні інженерні розрахунки.

Тому відповідь проста: технічно можлива будь-яка висота, але зі зростанням конструкції зростає і складність проєктування.

Чі можна прив’язувати до риштувань мотузки для спуску, методом промислового альпінізму?

💬

Відповідно до норм, для промислового альпінізму повинні використовуватись спеціальні анкерні точки, передбачені в конструкціях будівлі або на даху. В окремих випадках можна застосувати елементи Layher, як анкерні пристрої, але це завжди має бути підтверджено розрахунками і технічною документацією.

І тут важливо зробити акцент: якщо йдеться про підхід «ну нам захотілось – ми й зробили» і закріпили мотузку, де заманеться, то відповідь однозначна – ні. Конструктивно таке рішення можна передбачити, але робить це виключно інженер, який виконує розрахунок і закладає правильні точки кріплення.

Отже, мотузки альпіністів не можна кріпити до стандартних елементів риштувань без інженерного рішення. Це завжди має бути передбачено проєктом і підтверджено фахівцем.

Чи є якась система між риштуванням, коли немає можливості їх скласти? Приклад, як міст – між опорами.

💬

Звичайно. І більше того, я вам скажу, що це досить поширена практика. Адже дуже часто потрібно обходити вітрини або великі вікна, де немає можливості встановити риштування на землю.

Layher дає можливість робити прольоти між опорами від 6 метрів і більше. Для цього існують спеціальні елементи, такі як Lattice Beam. Я б навіть сказала, що це базовий елемент фасадних систем.

А якщо говорити ширше про можливості Layher, то завдяки комбінаціям із системами Allround, FW та іншими, ми можемо реалізувати складні інженерні рішення й перекривати значно більші відстані, створюючи фактично мостові конструкції між опорами.

Чи можна швидко оцінити, що риштування зібране неправильно? Які візуальні ознаки?

💬

Так, швидко оцінити неправильний монтаж риштувань цілком можливо. Більше того, усе видно навіть неозброєним оком.

Найочевидніший і найнебезпечніший фактор – це деформації та відхилення. Якщо риштування перекошене, має прогини чи «гуляє» від дотику – це явна ознака неправильного складання.

Другий критичний момент – анкери. Якщо ви бачите риштування висотою 10-15 метрів і при цьому воно взагалі не закріплене анкерами – це надзвичайно небезпечно. У такій ситуації варто одразу звертатись у контролюючі служби і не залишатися поруч, адже ризик падіння дуже високий.

Третій фактор – базові елементи безпеки. Наприклад, відсутність огороджень, бортів чи зафіксованих настилів. Якщо настили просто лежать на рамах без фіксації – це вже грубе порушення.

І, звісно, важливо звертати увагу на стан елементів. Якщо рама чи стійка деформована або пошкоджена, то її несуча здатність уже не відповідає заводській, і таку деталь взагалі не можна використовувати.

Це, мабуть, найголовніші візуальні ознаки, які одразу вкажуть, що риштування зібране з порушеннями.

У комплекті є ще так звані п’ятки, не лише домкрат?

💬

Ні, домкрати постачаються без так званої «п’ятки». Ми, до речі, називаємо її Protective Base. Вона служить для захисту покриття, на якому стоять риштування.

З тією ж метою можна використовувати дошку, товщиною 45 мм. До речі, наявність підстави з дощок є обов’язковою вимогою при встановленні риштувань на багатьох типах основ, наприклад, на ґрунтових поверхнях. Це дозволяє рівномірно розподіляти навантаження і захищати покриття від пошкоджень.

Як зберігати рамні риштування на складі?

💬

Вертикальні рами варто складати в пакети або стійки, щоб вони не перекочувалися і займали мінімум місця. Горизонтальні та діагональні зв’язки можна укладати паралельно стінкам або горизонтально на стелажах.

Настили і сходи слід укладати штабелями, зберігаючи порядок і фіксуючи стопки, щоб вони не падали. Всі елементи слід тримати в сухому та чистому приміщенні, бажано під навісом або покриттям, щоб уникнути корозії металу. Важливо дотримуватися розрахункових навантажень на підлогу та стелажі, щоб уникнути деформацій або перевантаження.

!Сделать фото как это у нас на складе!

Анкери ваші, чи неважливо? Можна купувати їх самостійно?

💬

Забезпечення належного анкерування є критичним для безпеки робіт на висоті, тому важливо підходити до цього питання з максимальною серйозністю.

Потрібно уточнити, що анкерна система складається з двох основних елементів:

  1. Wall tie.
  2. Сам анкер-болт або петля, яка кріпиться до основи.

Що стосується wall tie, то ми наполегливо рекомендуємо не допускати використання сторонніх елементів.

Якщо говорити про анкери-болти чи хімічний анкер, то він закладається у стіну самим замовником. Водночас наші інженери завжди надають розраховане опорне навантаження на анкер і, за потреби, можуть підібрати виробника та необхідний діаметр.

Яку висоту можна збирати, як пересувну на колесах, щоб було безпечно?

💬

За нормами безпеки для пересувних риштувань на колесах (Layher мобільні вежі):

  • У приміщенні (де немає вітрового навантаження) допустима висота зазвичай до 12 м.
  • На відкритому повітрі (де є вітер) без додаткового анкерування та розширювачів бази дозволяється до 6 м.

Якщо потрібно вище – вежу обов’язково фіксують до будівлі або застосовують додаткові стабілізатори (аутригери) та укосини.

Яку висоту можна збирати, як пересувну на колесах, щоб було безпечно?

💬

За нормами безпеки для пересувних риштувань на колесах (Layher мобільні вежі):

  • У приміщенні (де немає вітрового навантаження) допустима висота зазвичай до 12 м.
  • На відкритому повітрі (де є вітер) без додаткового анкерування та розширювачів бази дозволяється до 6 м.

Якщо потрібно вище – вежу обов’язково фіксують до будівлі або застосовують додаткові стабілізатори (аутригери) та укосини.

Туроподібні системи є?

💬

Є різні моделі. Наприклад:

Вежа Zifa – ідеальний вибір для роботи на невеликій висоті. Компактна, легко транспортується та швидко монтується.

Вежа Uni Light – створена для роботи у вузьких просторах, де потрібні мобільність і практичність.

Вежа Uni Compact – компактне рішення з удвічі більшою робочою поверхнею. Чудово підходить для робіт, де необхідно більше місця для матеріалів чи інструментів.

Вежа Uni Standard – універсальна вежа для роботи на великій висоті. Стабільна та придатна для різних проєктів.

Вежа Uni Wide – широка з удвічі більшою робочою поверхнею, призначена для складних робіт на висоті, де важливі простір і стійкість.

Алюмінієві вежі Layher відзначаються міцною конструкцією, адже виготовлені з високоякісного алюмінію, що робить їх водночас легкими та довговічними. Завдяки системі складання P2 їх можна зібрати дуже швидко, просто й безпечно. Вежі відповідають усім міжнародним стандартам безпеки, тому підходять для найрізноманітніших завдань – від технічного обслуговування обладнання до будівельних робіт. Крім того, виробник пропонує широкий вибір аксесуарів та запасних деталей, що дозволяє адаптувати конструкції під конкретні потреби й забезпечує їхнє тривале використання.

Якщо є забруднення типу цемент, шпаклівка, яким методом відчистити?

💬

Риштування Layher виготовлені з оцинкованої сталі, тому важливо очищати їх так, щоб не пошкодити захисне покриття. Товщина цинкового покриття становить 80 мкм. Допускається миття конструкцій за допомогою апаратів високого тиску (керхерів) із використанням спеціальних засобів для очищення сталевих оцинкованих поверхонь. Як правило, миття керхером у поєднанні з відповідними мийними засобами є достатнім, щоб ефективно видалити практично всі типи забруднень.

Чого не можна робити – це використовувати соляну кислоту, оцтову есенцію, концентровані кислоти. Вони миттєво «з’їдять» цинк. Не можна також брати металеві щітки, болгарку, абразиви – це пошкодить шар і призведе до швидкої корозії.



ТОВ “ЛАЙЄР Україна”. Риштування, драбини та вишки-тури.
Оренда будівельних риштувань